Per Alm indtræder som ambassadør for Dansk Stammeforum

18. januar 2024 | Pressemeddelelse

Et af de mest vidende og indsigtsfulde mennesker indenfor stammeverdenen, den svenske forsker Per Alm, indtræder som ambassadør for Dansk Stammeforum. Hans teorier om stammens opståen er nok det tætteste vi i dag kommer på, hvad der i virkeligheden sker når vi stammer. Og Per Alm har mere i støbeskeen.

Med Per Alms indtræden som ambassadør får Dansk Stammeforum selskab af en af verdens mest respekterede forskere indenfor stammens opståen og årsag. Og måske også en af de forskere, der selv efter mange år på området stadig er brændende nysgerrig.

”For mig som ung var stammen noget af et mysterium. Hvorfor stammer jeg nogle gange og ikke andre. Det er helt grundlæggende det, der fik mig i gang. Det ville jeg finde ud af,” forklarer Per Alm, der selv har stammet fra barnsben.

Han blev oprindelig uddannet maskiningeniør og arbejdede som sådan for det svenske emballagefirma Tetrapak. Men interessen for stammen begyndte at vokse. Ikke mindst fordi han ikke – som tidens fremherskende ånd var – kunne se stammen som en neurotisk lidelse.

”Jeg var ganske enkelt ikke enig,” fastslår han, der derfor begyndte at læse psykologi. ”Men, jo mere jeg læste, desto flere spørgsmål havde jeg, men grundlæggende blev jeg helt overbevist om, at stammen ikke er neurotisk,” fortæller Per Alm.

Afdækker sammenhænge i hjernen

Han engagerede sig i den svenske stammeforening, fik indsamlet en masse information og blev knyttet til nogle studiecirkler. Han endte i 1997 med at begå en bog om stammen (Stammen – om stammens årsager og behandling, der kan købes på Gyldendal).

I bogen afmystificerede han en del omkring stammen. Men for Per Alm var der mere, som skulle afdækkes. Flere sammenhænge. Han tog derfor kontakt til nogle hjerneforskere i Lund for at få dem til at kigge på hjernen og stammen.

”Forskerne syntes bestemt det var interessant og var heller ikke uenige i min tilgang. Men de havde ikke tid,” forklarer Per Alm, der af den grund besluttede at tage et grundkursus i medicin, så han kunne lave en PhD og forske i årsagen til stammen.

Billedet er stadig uskarpt

Han blev på Lunds Universitet i fire år, og hans PhD-afhandling er til dato sandsynligvis den mest citerede af sin slags på stammeområdet.

”I dag mener jeg vi med sikkerhed kan sige, at vi har fået afmystificeret en del omkring stammen. Vi kan se konturerne af, hvad den er og hvordan mekanismerne er. Hvorfor den opstår og ikke mindst, hvad vi kan gøre for at hjælpe mennesker, der oplever stammen som et problem. På den anden side er billedet stadig uskarpt, og vi har brug for mange flere detaljer, meget mere forskning for at forstå stammen i dybden,” siger Per Alm.

Efter afhandlingen på Lunds Universitet gik turen videre til Canada og via en projektansættelse i Oxford samt arbejde i DAVS (det desværre hedengangne Dansk Videncenter for Stammen) kom Per Alm til som forsker og underviser, da universitetet i svenske Uppsala etablerede en logopæduddannelse.

Nu forskning i USA

Her har han været indtil tidligere i 2023, og nu arbejder Per Alm som selvstændig forsker på at etablere projekter i tilknytning til New York University i et netværk skabt under coronapandemien.

”Der er mange penge til forskning i USA og jeg håber at kunne bidrage yderligere til viden om stammens opståen og årsag,” siger han, der ser det som sin mission at forstå stammen.

”Det er selvfølgelig vigtigt at erkende, at ikke alle har det på samme måde. Det skal være OK at stamme, men det skal bestemt også være OK at ville gøre noget ved det. Min rolle er knyttet til det sidste. At forstå og prøve at forbedre mulighederne for at behandle stammen,” forklarer han.

Blåstempling af Dansk Stammeforum

Hos Dansk Stammeforum er forperson Adam Estrup glad for og stolt af, at Per Alm vil indtræde som ambassadør.

”Per Alms indtræden i foreningen som ambassadør ser jeg som en klar blåstempling af det arbejde vi laver. Vores udgangspunkt er, at stammen kan være endog meget begrænsende for nogle menneskers livsudfoldelse og at alle, der vil, skal have en ordentlig mulighed for at gøre noget ved den. Med Per om bord kan vi seriøst styrke logopædiområdet i Danmark,” siger han.

Han peger på, at foreningen gennem workshops, konferencer og faglige netværk arbejder på at skabe et stimulerende miljø, hvor fagfolk kan udveksle idéer, dele bedste praksis og arbejde sammen om at forbedre logopædisk behandling og generelt styrke stammeområdet.

Listen over ambassadører for Dansk Stammeforum tæller udover Per Alm også politikerne Bertel Haarder og Jesper Petersen samt rapperen MC Einar.

— Nyeste blogindlæg

Mig og Solsikkesnoren

Skrevet Af Hanne Høgh Larsen, Dansk Stammeforum. _________________________________ Tænk hvis solsikkesnoren var opfundet, da jeg var barn, så kunne jeg dengang havde haft gavn af den. Jeg har stammet før jeg kom i skole. Til sommer er det 50 år...

Caspian har fået hjælp til sin stammen