— Vedtægter for Dansk Stammeforum

§ 1. Navn
Foreningens navn er Dansk Stammeforum. Foreningens hjemsted er København.

§ 2. Formål
Foreningens formål er at arbejde for at skabe optimale betingelser for personer, der stammer, eller/og har løbsk tale, ved at:
⦁ Synliggøre og informere om stammen, løbsk tale, stammeundervisning og undervisning for løbsk tale i al almindelighed
⦁ Medvirke til indsamling og formidling af international og national viden om løbsk tale, stammen og undervisning til relevante målgrupper
⦁ Sikre sociale og faglige netværk for stammere, forskere, pårørende til stammere og professionelle undervisere
⦁ Sikre mennesker, der stammer og/eller lider af løbsk tale opmærksomhed hos politikere, embedsværk og administration, både på landsplan og kommunalt

§ 3. Medlemskab
Som medlemmer kan optages såvel enkeltpersoner som institutioner, firmaer og selskaber, der ønsker at støtte Dansk Stammeforum som landsforening for stammen og løbsk tale i Danmark, og som kan tilslutte sig foreningens vedtægter og værdigrundlag, og som har en oprigtig interesse for at fremme interesserne for mennesker, der stammer og/eller lider af løbsk tale i Danmark.

Indmeldelse sker ved indbetaling af et (1) årskontingent. Kontingentet gælder for kalenderåret, og dets størrelse fastsættes på foreningens ordinære generalforsamling.
Udmeldelse kan ske per brev eller per e-mail. Udmeldelse effektueres ved udgangen af regnskabsåret. Indbetalt kontingent betales ikke retur, hverken helt eller delvist.

§ 4. Foreningens konstruktion
Dansk Stammeforum er en landsforening i tilknytning til hvilken, der kan oprettes lokalafdelinger.

Bestyrelsen kan godkende lokalforeninger, hvis disses vedtægter er i overensstemmelse med Dansk Stammeforums vedtægter og værdigrundlag.

Bestyrelsen kan i forbindelse med hvervning af nye medlemmer fastsætte særkontingent for disse for den resterende del af et regnskabsår. Bestyrelsen kan tillige fastsætte differentierede kontingenter afhængig af f.eks. alder.

§ 5. Bestyrelsen
Foreningens ledes af bestyrelsen på 5 – 7 medlemmer, der består af forpersonen, to (2) næstforpersoner, kassereren og op til tre (3) bestyrelsesmedlemmer. Derudover kan der vælges suppleanter.

Alle medlemmer i bestyrelsen vælges forskudt på den ordinære generalforsamling for to (2) år ad gangen, således, at forpersonen, en næstforperson og et eventuelt bestyrelsesmedlem vælges i lige år og kasserer, en næstforperson og to eventuelle bestyrelsesmedlemmer i ulige år.
Bestyrelsen indstiller forpersonen og kassereren til valg på den ordinære generalforsamling. Suppleanter vælges for 1 år ad gangen.
Den valgte bestyrelse konstituerer sig med næstforpersoner og øvrige poster efter behov, og fastsætter selv sin forretningsorden. Suppleanter opfordres til at deltage i bestyrelsesmøder, dog uden stemmeret.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når forpersonen og mindst tre (3) yderligere medlemmer er til stede. Beslutninger tages ved simpelt stemmeflertal blandt de tilstedeværende medlemmer. I tilfælde af stemmelighed er forpersonens stemme afgørende. Forpersonen kan meddele fuldmagt til et andet bestyrelsesmedlem.
Foreningens daglige ledelse varetages af forretningsudvalget, som består af forpersonen, to næstforpersoner og kassereren.
Hvis et bestyrelsesmedlem inden for en valgperiode udtræder af bestyrelsen eller af andre grunde ikke kan varetage sit hverv, indtræder en suppleant i bestyrelsen.
Hvis forpersonens inden for en valgperiode udtræder af bestyrelsen eller af andre grunde ikke kan varetage sit hverv overtager en af næstforpersonerne posten for resten af den pågældende valgperiode.

Det tilstræbes, at forpersonen og mindst halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne skal være personer, som stammer eller lider af løbsk tale. Det tilstræbes samtidig, at bestyrelsen tæller mindst en logopæd og en pårørende.

På generalforsamlinger og ved valg til tillidsposter i Dansk Stammeforum skal man for at opnå valg være personligt til stede under valghandlingen, fysisk eller online.

§ 6. Generalforsamlingen
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed og afholdes inden udgangen af april. Generalforsamlingen kan afholdes helt eller delvist virtuelt.
Indkaldelse til generalforsamlingen skal ske pr. e-mail til medlemmerne og ved annoncering på foreningens officielle hjemmeside. Indvarslingsfristen skal være mindst 4 uger og højst 6 uger.

Senest 1 uge inden generalforsamlingen publiceres på foreningens officielle hjemmeside:
⦁ Regnskab og bestyrelsens beretning
⦁ Kandidatforslag og andre forslag, som ønskes behandlet på generalforsamlingen
Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen og navne på kandidater til forperson, kasserer og bestyrelsen, skal være forpersonen i hænde senest 3 uger før generalforsamlingen.

Stemmeret på generalforsamlingen har alle aktive medlemmer af foreningen, som har været medlem mindst (fire) 4 måneder op til generalforsamlingen. Man kan ikke møde ved fuldmagt på generalforsamlingen.

Generalforsamlingen ledes af en af generalforsamlingen valgt dirigent, der ikke behøver at være medlem af foreningen.
Dagsordenen skal mindst indeholde følgende punkter:
⦁ Valg af dirigent
⦁ Valg af referent
⦁ Valg af stemmetællere
⦁ Årsberetning
⦁ Revideret årsregnskab
⦁ Indkomne forslag
⦁ Fastsættelse af kontingent og tilskud til lokalafdelinger
⦁ Valg af forperson
⦁ Valg af kasserer
⦁ Valg af medlemmer til bestyrelsen
⦁ Valg af suppleanter til bestyrelsen
⦁ Valg af kritisk revisor
⦁ Valg af suppleant til kritisk revisor
⦁ Evt. andre valg
⦁ Eventuelt

§ 7. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan med 4 ugers varsel indkaldes af bestyrelsen, når et flertal i bestyrelsen finder det påkrævet. Indkaldelse skal desuden ske, såfremt mindst 10 % af de stemmeberettigede medlemmer skriftligt fremsætter ønske herom med angivelse af, hvad der ønskes behandlet på generalforsamlingen. Personvalg, beslutninger om fusion og opløsning og ændring af vedtægter kan kun ske på den ordinære generalforsamling.
Indkaldelsen sker ved udsendelse af e-mail bilagt dagsorden samt ved offentliggørelse på foreningens officielle hjemmeside.
Mindst halvdelen af medunderskriverne skal være til stede på den ekstraordinære generalforsamling.

§ 8. Afstemning
Der stemmes ved personligt fremmøde på generalforsamlingen. Personligt fremmøde kan ske fysisk eller online med video.
Der kan afgives stemmer svarende til det antal bestyrelsesmedlemmer, der skal vælges.

Andre forslag stemmes der om på generalforsamlingen ved personligt fremmøde. Personligt fremmøde kan ske fysisk eller efter bestyrelsens forudgående beslutning online med video.

Almindeligt flertal afgør udfaldet, dog kræver vedtægtsændringer, beslutninger om opløsning og fusion 3/4 flertal og skal endeligt godkendes på en efterfølgende generalforsamling med mindst 2/3 flertal. Afstemninger er skriftlige, hvis blot et medlem kræver det. Ændring af formålsbestemmelsen kan kun vedtages med 9/10 flertal, hvilket skal endeligt godkendes på en efterfølgende generalforsamling med mindst 3/4 flertal

Medlemmer, der er fyldt 15 år, har stemmeret på generalforsamlingen. Medlemmer, der er fyldt 18 år, er valgbare til bestyrelsen.

§ 9. Regnskab
Årsregnskab forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse.

Den kritiske revisor forelægger eventuelle bemærkninger til regnskabet for generalforsamlingen.

Bestyrelsesmedlemmer og bestyrelsessuppleanter kan hverken påtage sig hvervet som kritisk revisor eller som kritisk revisorsuppleant.
Foreningens regnskabsår er kalenderåret.

§ 10. Tegningsret
Forpersonen og kassereren eller en af disse i forening med to andre bestyrelsesmedlemmer kan ved deres underskrifter forpligte foreningen.

Forperson og kasserer har fuldmagt til bankkonti.

Forperson kan udstede fuldmagt til andre medlemmer af bestyrelsen.

Alle transaktioner og finansielle dispositioner, der overstiger 10.000 DKK, skal godkendes af en beslutningsdygtig bestyrelse.
Bestyrelsen arbejder ulønnet og kan efter skøn ansætte en eller flere medarbejdere i et sekretariat. Medarbejdere ansættes på de overenskomstmæssige vilkår, der gælder på området.

§11. Eksklusion
Et medlem, som ikke respekterer nærværende vedtægter eller beslutninger, som er vedtaget af generalforsamlingen, kan af bestyrelsen ekskluderes af foreningen.
Bestyrelsen kan træffe beslutning om at nægte indmeldelse, hvis det vurderes, at der ikke foreligger en oprigtig interesse for at fremme interesserne for personer, der lider af stammen og/eller løbsk tale i Danmark, og bestyrelsen kan af samme grund ekskludere et medlem.

En eksklusion skal godkendes af den førstkommende generalforsamling, hvor den ekskluderede har ret til at være til stede og fremlægge sine synspunkter vedr. eksklusionen.

§ 12. Opløsning af foreningen
I tilfælde af foreningens opløsning eller væsentlig ændring af formålet til andet end alene at fremme interesserne for personer, der lider af stammen og/eller løbsk tale i Danmark, skal alle foreningens aktiver, herunder formuen, tilfalde Audiologopædisk Forening. Disse midler skal anvendes fortrinsvis til fordel for personer, der stammer eller lider af løbsk tale.

***
Disse vedtægter er vedtaget på generalforsamling afholdt i Odense den 28. april 2024 med ikrafttræden samme dag.